Ladičar, 1901, EMZ 21918
Utjecaje stilova „visoke umjetnosti“ na neke manifestacije folklorne likovnosti otkrivali su i kasnije pojedini etnolozi, primjerice Vitomir Belaj u članku Neki neorenesansni elementi u seljačkoj nošnji u okolici Bednje (Belaj 1962/63), te Đurđica Petrović i Mirjana Prošić–Dvornić (1983.), koje otkrivaju utjecaje gotike, renesanse, baroka, rokokoa i bidermajera na proizvodima narodne umjetnosti u pojedinim motivima u tekstilu i drvetu. Arnold Hauser uočava da je smjena stilova u „visokoj“ umjetnosti znatno brža i skokovitija od „mijena stilskih smjerova“ narodne i popularne umjetnosti, te tvrdi da se ona samo u neznatnoj mjeri povodi za promjenama koje se zbivaju u visokoj umjetnosti. Ono što se danas naziva narodnom umjetnošću, piše Hauser, nastaje tek u 18. stoljeću. To je doba u kojem nastaje većina tipova pokućstva i predmeta kućanstva koji se povezuju s pojmom narodne umjetnosti (Hauser 1977: 234).
Peter
Burke smatra da je u srednjoj Europi u 18. stoljeću postojao seljački barok,
koji otprilike za čitavo stoljeće kasni za izvornim razdobljem baroka.
Seljačka umjetnost toga doba u Norveškoj i Švedskoj posuđivala je
motive iz renesanse, baroka i rokokoa (Burke 1991: 59). Kus-Nikolajev
razlikuje poseljačeni barok od seljačkog baroka koji razmatra u okviru
pojedinačnih studija Hrvatski seljački barok (1929) i Oblici kulture sela (1934).
U studiji o škrinjama iz fundusa Etnografskog muzeja u Splitu,
Branka Vojnović Traživuk smatra da se dalmatinska škrinja, koja je bila
otvorena preradama i novim impulsima neobaroknih strujanja, može
promatrati kao pojava rustičnog baroka, koji se javlja znatno kasnije
od izvornog stila (Vojnović Traživuk 2010: 34). Škrinja je na neki način
pratila oslikavanje pokućstva u srednjoj Europi tijekom 19. stoljeća, koje
je s jedne strane težilo prema realizmu cvjetnih motiva, a s druge strane stilizaciji cvjetnih vijenaca (Večerkova 1980: 31).
U Zbirci pokućstva Etnografskog muzeja u Zagrebu nalaze se škrinje
oslikane raznovrsnim cvjetovima, od onih s jednim redom latica do slojevito
rascvjetanih ruža, od pupoljaka do cvjetova sličnih tulipanu. Oni
su ukomponirani s vitičastim granama sa zelenim dugoljastim listovima.
Smatra se da ovaj motiv potječe iz renesanse, a u 19. stoljeću postao je
tipičan za pokućstvo diljem Europe. Škrinje s oslikanim unutrašnjim dijelom
poklopca i rezbarenom prednjicom s gotovo istim motivom bile su
karakteristične za područje Jadrana, osobito Dalmacije.
Barokna umjetnost u Slavoniji pojavila se pod utjecajem političkih i
demografskih promjena krajem 17. i početkom 18. stoljeća, odnosno
naseljavanjem Nijemaca, Mađara, Slovaka i Čeha, kao i stanovništva iz
krajeva koji su još uvijek bili pod turskom okupacijom, koji su sa sobom
donijeli zanatsku proizvodnju.
Škrinja, 19. st., EMZ 19942
Krevet, 19. st., Baranja, EMZ 20178
Time se narodna umjetnost podijelila na umjetnost izrađenu u seoskom domaćinstvu i umjetnost izrađenu za seosko domaćinstvo. Tako je i oslikani namještaj „barokiziranih“ oblika postao inventarom seoskih domaćinstava (Senjković 1994: 128). Nekoliko karakterističnih elementa baroknoga stila prepoznajemo u cvjetnim motivima, korištenju zlata i motiva srca. Tako smo barok mogli prepoznati na stolovima i stolicama iz muzejske Zbirke, kao i na škrinjama i uzglavljima i bočnim stranicama postelja. Motiv cvjetnog buketa često je slikan na pučkom pokućstvu u Međimurju i Baranji tijekom 18. stoljeća, a njegove brojne varijante mogu se vidjeti na škrinjama iz muzejskog fundusa. Poklopac i prednja stranica škrinje ukrašavali su se geometrijskim motivima (ravnim, vertikalnim, kosim i cik-cak linijama, kružnicama i rozetama). Poneke su škrinje bile ukrašene i bojenjem, pa bi boja isticala osnovne linije ornamenta. U području Slavonije i Baranje javljaju se škrinje ukrašene kružnicama i rozetama u dvije boje.
Škrinja, 19. st., Baranja, EMZ 19942a
Krevet, 20. st., EMZ 2860
Takav tip škrinje nalazimo i u Istri gdje su poklopac i prednja stranica škrinje podijeljeni na dvije zamišljene polovice na kojima dijagonalne linije u sredini tvore veliki karo uzorak. Vremenski okvir u kojem su nastajali ovi predmeti su zadnja desetljeća 19. i sam početak 20. stoljeća. Bogatija su domaćinstva u interijere unosila altdeutsch i bidermajer komode i ormare.